Om Jesu gudom (Tidigare på larslar.blogg.se/da 13/1 2012)

Jesus är inte Gud!

Tanken på Jesu gudom är befängd och har inget stöd i Nya testamentet, vilket Viktor Rydberg, om någon, visar i sin Bibelns lära om Kristus.

Jesus är inte Gud utan den första (och sista) människan, den urbild som visar på människans bestämmelse. Den kloke Uppsala mystikern Fritz Olofsson sa en gång att det spelar ingen roll om det skulle visa sig att Jesus inte har existerat i sinnevärlden (även om mycket talar för att han faktiskt gjorde det). Kvar står berättelsen om Jesus och den SANNING som den uttrycker om människan. Jesu identitet med Gud är VARJE människas identitet med Gud. Inte den sinnliga människans jag, vårt begränsade psykofysiska jag, utan vårt andliga jag, högre jag, eller det jag som Fritz valde att stava JAG.


/Einar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0